Ritter Ottó (Bp. XXIII.)
Budapest, XXIII. kerület (Soroksár) önkormányzatánál szinte semmi nem érvényesül a kritériumokból. Mondjuk, a többséget alkotó kormánypárti oldal képviselői nem is csatlakoztak az adott vállalásokhoz. Az ellenzéki képviselőknek pedig eléggé sziszifuszi munka bármit is keresztülvinni. Véleményem szerint az adott kérdésekben Soroksár akár "elrettentő példa" is lehet.
A nyilvánosság kritériuma Soroksáron (Budapest, XXIII. kerület) nem valósul meg 100%-ban. Az előterjesztések csak részlegesen, azok mellékletei egyáltalán nem érhetők el. A jegyzőkönyvek sok esetben nem tükrözik a vitát, mivel csak azok lényegét közlik, sokszor a kormánypárti oldalnak tetsző tartalommal. A jegyzőkönyvek kb. 2 hét után érhetők el pdf formátumban. Az üléseken korlátozottan, csak egy bizonyos helyről lehet videófelvételt készíteni. A "hivatalos" videó erősen vágott, az estv teszi közzé. A pandémiás helyzetre tekintettel az utóbbi időben külső személy csak elvétve lehet jelen a nyílt ülésen, mert a meglévő pár helyet a kirendelt önkormányzati dolgozók foglalják el.
Közérdekű adatigénylés tekintetében elmondható, hogy külső személy térítés ellenében kaphat. A képviselők többszöri kérésre, 30 nap határidővel, általában hiányosan jutnak hozzá a kikért anyagokhoz. Ezek soha nincsenek közzétéve.
Átlátható költségvetési gazdálkodás: a költségvetés csak szakember részére "érthető". A betekintés csak hivatalos beszámolón biztosított, kevés a magyarázat. A saját cégek gazdálkodásáról szóló beszámolók semmitmondóak. Még a képviselők (legalábbis az ellenzékiek) részére sem biztosított a betekinthetőség. A pályázatok nehezen hozzáférhetőek, a nyertes pályázatokat csak a kormánypártiak ismerik részletesen. Az ellenzék részére csak hosszas igénylési procedúra után tekinthetők meg.
Nyilvános szerződések, közbeszerzések: csak a szerződések címei, értéke hozzáférhető. Tartalma nem nyilvános. A beszerzések kiírását többségében jól megfizetett külső cég végzi, így aztán az nem érhető el. Sok a "meghívásos", "célzott" beszerzés. A döntési mechanizmus még a képviselőknek sem átlátható. Teljesítmény igazolás formális, semmitmondó. Szinte mindig tetten érhető a 20-30 %-os "túlvállalás". Az ingatlanok eladása minden esetben legfeljebb az alulértékelt értékbecslésen, vagy az alatt történik. Önkormányzati telkek egy azonos körben , egy jelentkezős módon kelnek el.
Önkormányzati tulajdonú vállalatok: Vezetők kinevezése, vezetői pályázatok szemmel láthatóan "belterjesek". A felügyelőbizottságok "haveri" körből, meghívás alapján kerülnek felállításra. A bizottsági tagok semmilyen juttatásban nem részesülnek, így aztán a korrupció, a "zsebbe megköszönés" nem kizárható. Minden cégvezetői helyet, minden felügyelő bizottságot, minden önkormányzati közalapítvány kuratóriumot és azok felügyelő bizottságait, csak kormánypárti, "közel álló" pártkatonákkal, hűséges ismerősökkel töltöttek fel. A nyilvánosság részére semmi nem átlátható e területen. A vezető tisztségviselők jutalmazásai a köz számára ismeretlenek.
Elszámoltatható döntéshozók: A vagyonnyilatkozatokat mindenki leadta, azok elérhetőek a honlapon. Egy ügyet kellett vizsgálni, ami pont a polgármestert érintette. Országos hír lett a hiányos nyilatkozata miatt. Az lett a következmény, hogy a vizsgálatot végző Jogi és ügyrendi bizottság összetételét úgy alakították át, hogy ott kormánypárti többség (szavazógép) legyen, mert "a bizottság rossz döntést hozott". Mindamellett, hogy még a hírhedt Fővárosi Kormányhivatal is teljesen jogszerűnek minősítette az eljárást. Az eljárás semmilyen részletét nem hozták nyilvánosságra, mert "zárt" ülésen kellett tárgyalni. A tanácsnokok (4) paritásos alapon lettek kijelölve, részletes feladatrendszerrel nem rendelkeznek.
Szinte minden testületi ülésen találtam alkalmat arra, hogy felszólalásomban felhívjam a figyelmet az átláthatóság fontosságára. Sokszor szembesítettem a többségben lévő kormányoldalt azzal, hogy meggyalázzák döntéseikkel az önkormányzatiságot, a választói akaratot. Saját, rendszeres (2 havi) hírlevélben, helyi face bejegyzésékkel tettem ismerté dolgokat a választók részére. 2021-ben több indítványt tervezek előterjeszteni az ügyben, hogy a testületből kikényszerítsem a pozitív állásfoglalást ez ügyben.
Gajda Péter, polgármester (Bp. XIX.)
A vállalások 90%-a a választásokat megelőzően is érvényesült Kispest Önkormányzatánál. 2019-ben Egyenjogúsági és Átláthatósági tanácsnok került megválasztásra.
2020 őszén először kerül majd kiadásra költségvetést rövid, grafikus formába elmagyarázó kiadvány. Idén ötödszörre hirdettük meg a közösségi költségvetési programot. Szeptembertől az önkormányzat facebook oldalán élőben követhetőek a képviselő-testületi ülések. Önkormányzati bizottságok, önkormányzati cégek felügyelőbizottságainak munkájába társadalmi megfigyelőknek van lehetőségük bekapcsolódni. 2021-től a közérdekű adatigénylések és azokra adott válaszok anonimizálva felkerülnek a honlapra.
Hlavács Judit (Göd)
Frakciónkból Vajda Viktória vállalta az átláthatósági rendelet előkészítését, én csak támogattam a munkáját. Sajnos a képviselő-testületi többség a napirendre vételt sem szavazta meg. Mivel azért vannak, akik elviekben nem zárják ki egy módosított rendelet megalkotását, szeretném előmozdítani az egyeztetéseket ez ügyben.
Amint nyilvánvalóvá vált, hogy felbomlott a gödi ellenzéki összefogás, facebook-posztokban, majd később blogon kezdtem beszámolni a képviselő-testületben folyó ügyekről. Természetesen ez nem egy elfogulatlan, pártatlan cikksorozat, de igyekszem objektív lenni. Ezt szeretném folytatni a jövőben is.
Torzsa Sándor (Bp. IX.)
Mátyás Ferenc képviselő társam, egyéni képviselői indítványként beterjesztette az átláthatósági rendeletet 2020. februárjában, sajnos a kerület vezetése ez idáig nem hozta a képviselő-testület elé. Előterjesztésemre azonban felállt egy ideiglenes biztosság, melynek feladta az új SZMSZ megalkotása, mely egy teljesen demokratikus folyamat lesz. Itt is lehet érvényesíteni az átláthatósági kritériumokat, különösen ahol szerintem ez égetően fontos lenne az a közbeszerzések és a beszerzések területe. További siker, hogy a cégvezetőket pályázat útján választjuk ki. Illetve szintén a mi frakciónk kezdeményezésére hamarosan felállhat egy média cég, ami azért fontos mert most a kerületi média teljesen átláthatatlanul működik és nem autonóm. A kerületi újság közvetlenül a polgármester utasítási hatásköréhez van rendelve.
Kanász-Nagy Máté (Bp. IV.)
Több csatornán keresztül, folyamatosan tájékoztattam a nyilvánosságot az önkormányzat döntéseiről.
Gulyás Róbert (Szekszárd)
A többségi Éljen Szekszárd frakció tagjaként az első közgyűlésen határozatot hoztunk „Ez a Minimum” címmel az átláthatóság és a nyilvánosság javításáról:
Az ebben foglaltaknak megfelelően:
- pályázat útján megrendeltük a közgyűlésnek vágatlan valós időben való közvetítését a zárt ülések kivételével;
- minden bizottsági ülésről legalább egy összefoglaló készítését és fő helyen, műsoridőben való megjelenítését;
- nyilvánossá tettük a honlapon az önkormányzat és az önkormányzat kizárólagos és többségi tulajdonában álló gazdasági társaságokra kiterjedő hatállyal a 2014. január 1-től megkötött szerződéseit (azok módosításait), valamint a szerződéskötést megelőző kiválasztási eljárás dokumentációit és mellékleteit;
- a Szekszárdi Vasárnap nevű önkormányzati propaganda lapot hiteles újsággá alakítottuk.
Nyirati Klára, polgármester (Baja)
Kezdetektől fogva igyekeztünk a korábbi városvezetés által homályban tartott ügyeket megbízásokat, bonyolult szerződéses kapcsolatokat, hálózatokat feltérképezni. Olykor több, olykor kevesebb sikerrel, a dokumentációk hiányossága okán. Sok esetben a politikai ellenfeleink álnéven bombáztak minket közérdekű adatigénylésekkel, amelyeknek természetesen a jogszabályi keretek között eleget tettünk. Elfogadva azonban a korábbi kezdeményezést az átláthatóságról, elkezdődött egy helyi rendelettervezet kidolgozása a "mintarendelet"-ben megfogalmazott szándékok mentén. Időközben - 2020.08.27. napján - az átláthatóság biztosításáért is felelős alpolgármestert választott a testület az előterjesztésemre.
A szeptemberi testületi ülésen elfogadásra került az átláthatóságról szóló helyi rendeletünk, amely épít a már meglévő megoldásainkra, és jelentős mértékben bővíti a külön igénylés nélkül elérhető információk körét. A rendelet 2020. november 5-én lép hatályba, egyelőre az önkormányzatra, polgármesteri hivatalra és intézményeire tartalmaz kötelező rendelkezéseket.
Keresztes Zoltán (Eger)
Átnéztük Eger város jelenlegi honlapját. A honlap már az előző ciklusban is átment volna az Ez a Minimum programcsomagon, egy két kivételtől eltekintve. 2021 -ben szeretném ezeket a kivételeket megszüntetni.
Szabó Bence (Debrecen)
Debrecen önkormányzata sajnos nem igazán vevő a program teljesítésére. Én a továbbiakban is azon dolgozom, hogy ez változzon, és Debrecen önkormányzata is átláthatóan működjön.
Molnárka Gábor (Bp. I.)
Momentumos képviselőtársam előterjesztést adott be az átláthatósági rendelet megalkotására, amelyet a képviselő-testület támogatott.
Renczes Dávid (Tatabánya)
Az átláthatósági rendelet első körös közgyűlési tárgyalása év elején megtörtént. Sajnos Tatabányán hosszabb egyeztetésre van szükség, mivel az Ez a minimumot aláíró képviselők nem alkotnak többséget a Fidesz-KDNP és a Mi hazánk képviselőivel szemben. Emellett a veszélyhelyzet sem segítette, hogy tárgyalni tudjuk az anyagot. A rendelet második körös tárgyalása a javaslatomra az őszi munkatervben szerepel.
Kőműves Sándor (Pilisjászfalu)
Pilisjászfalun megújult a település honlapja, mely napra kész információkkal, jegyzőkönyvekkel, az aktuális és még hatályban lévő határozatok és rendeletek elérhetőségével, folyamatosan frissül. Az emberek használják a törvény adta lehetőségeiket és közérdekű adatigénylésekkel kaphatnak információt az általuk fontosnak tartott témákról. A költségvetési gazdálkodást próbáljuk optimalizálni, a korábbi fiktívnek vélt szerződéseket felmondtuk. Az új testület valós közbeszerződéseket hirdet, külső bonyolító segítségével. Az elszámoltathatóság nehéz kérdés. Azokat a feljelentéseket, melyek bűncselekményre utalóak, megtettük, más kérdés, hogy a rendőrség mikor és hogyan fogja kivizsgálni. A példának okáért én 1,5 éve tettem feljelentést jogtalan áfa visszaigénylés miatt ismeretlen tettes ellen, azóta semmi információt nem kaptam és nem is volt semmilyen vizsgálat.
Illés Tamás (Szekszárd)
Az első érdemi közgyűlésünkön, december végén elfogadtuk az "Ez a minimum" programot, mind a Hivatalra/intézményekre, mind az önkormányzat többségi tulajdonában álló cégekre vonatkoztatva. Az önkormányzati szerződéstár 5 milliós értékhatár felett kereshető formában feltöltésre került.
Déri Tibor, polgármester (Bp. IV.)
Az átláthatósági vállalásokkal kapcsolatos legnagyobb akadályt Újpesten az elavult, több mint 10 éve készült honlap jelenti, ami alapjaiban gátolja egy transzparens szerkezet kialakítását. Ezért a legfontosabb feladat, amit idén szeptemberben kezdett meg az Önkormányzat, az egy új honlap elkészítése átlátható és ügyfélközpontú szemlélettel. Ez a munka jelenleg is zajlik, így 2021 legfontosabb feladat az lesz, hogy az alapvető törvényi kritériumokon felül további információkkal lássuk el Újpest polgárait az önkormányzat működéséről. A külső megjelenés mellett a belső működésre fogunk további erőforrásokat fordítani a jövő év folyamán, hogy a hivatal működését digitalizáljuk. Ez nem csak környezetvédelmi, költségvetési és – a járvány miatt – üzletfolytonossági szempontok miatt szükséges, de a közzétételi és közérdekű adatigénylési folyamatokat is nagyban megkönnyítheti, ami kevésbé látványos, de annál fontosabb az átláthatóság fenntarthatóságának biztosításához. Ezen felül bevezettük az évenkénti kettő közmeghallgatást a korábban megszokott egy helyett, ezt azonban a koronavírus járvány nehezítette és a jövőben is gátolhatja.
Ferenczi István (Bp. XIX.)
Javaslatomra felállt az Antikorrupciós Vizsgálóbizottság, amit a rendkívüli jogrend beálltáig működtettem. Együttműködök az átláthatósági tanácsnokkal. Közérdekű bejelentésem nyomán a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a közétkeztetési tendert.
Kozma Dániel (Karcag)
Az első lehetséges alkalommal felszólaltam, hogy az önkormányzattal csatlakozzunk a kezdeményezéshez, azonban FIDESZ-es többségű önkormányzatban dolgozom így egyértelműen elutasították. Próbáltam személyes egyeztetés útján az egykori polgármesterünknél is elérni néhány pontot (pl.: vagyonnyilatkozatokat feltölteni az önkormányzat oldalára, FB-on való elő közvetítés), de sajnos nem volt nyitott rá.
Könczöl Dávid (Bp. VIII.)
2020. szeptember 24-én a KT elfogadta az antikorrupciós stratégiát a kerületben. A kerületi cégeknél belső átvilágítás zajlik amelyek után lesz döntés a cégek esetleges átalakításáról. A mi kerületünkben az előterjesztések, határozatok, rendeletek és vagyonnyilatkozatok már az elmúlt pár évben (2015 óta) felkerülnek a honlapra.
Szarvas Koppány Bendegúz (Bp. VIII.)
Budapesten egyedülállóan az Ezaminimum program megszavazásán túl egy antikorrupciós stratégiát is elfogadtunk szeptember 24-én. Az önkormányzati cégeknél belső átvilágítások zajlanak, ezeknek fényében születik döntés a cégek esetleges átalakításáról. Az ülések és vagyonnyilatkozatok eddig is nyilvánosak voltak, továbbra is megtalálhatóak a honlapon. A pályázatok elbírálásába egyre több külsős szakértőt vonunk be.
Bányai Amir (Budapest XXIII.)
Eddigi tevékenységem: a testületi döntések lakosság felé kommunikálása, a viták élő online közvetítése, saját tevékenységemről rendszeres tájékoztatás, közösségi célokért aláírásgyűjtés. 2021-es terveim: vitatható szerződések kikérése és publikussá tétele, a mutyik felderítése oknyomozó újságírók bevonásával, lakosság részéről befogadom és kezelem a jelzett korrupciógyanús, vagy méltánytalanul kezelt önkormányzati ügyleteket.
Hermann György (Budapest VIII.)
A Józsefvárosi Önkormányzatnál a ciklus legelején elfogadtuk az Ez a Minimum programot, majd egy évre rá egy ebből levezetett antikorrupciós stratégiát. Ezeken túlmenően folytattuk azt a korábban megkezdett gyakorlatot, hogy a testületi és bizottsági jegyzőkönyveket és a vagyonnyilatkozokat feltöltjük a honlapra (az előbbieket kereshető formában), továbbá megkezdődött az önkormányzati cégek átvilágítása. Ezek eredményeinek fényében születik döntés a cégek esetleges átszervezéséről.
Dukán András Ferenc (Budapest XXI.)
Egyeztettem több alkalommal a csepeli önkormányzattal, illetve a K-Monitorral, hogy elfogadásra kerüljön valamilyen formában a rendelet. A csepeli jegyző az ütemezésről szóló mintarendeletet - amelyet először Tóth Sándorral, a másik Ez a Minimum!-ot aláíró, és megválasztott képviselővel közösen nyújtottunk be - tárgyalásra alkalmatlannak minősítette.
A végleges mintarendeletet újra benyújtottam a szeptemberi ülésre egy kiegészítéssel, ezt a csepeli jegyző ismét tárgyalásra alkalmatlannak ítélte (nem a kiegészítés miatt), szerinte nem felel meg a jogszabályoknak, így tárgyalásra se került. (Ez egyébként nem szokatlan, általában a napirendre vételt tagadják meg az ellenzéki indítványoktól, nem mennek bele tartalmi vitába a csepeli fideszes képviselők.)
Horváth Csaba, polgármester (Bp. XIV.)
Az átláthatósági vállalások teljesülését segítette elő egyebek mellett, hogy a Budapest Főváros XIV. Kerület Képviselő-testületének a közérdekű adatok közzétételéről és a közérdekű adatok megismerésére irányuló igényének teljesítési rendjéről szóló 28/2014. (XI. 18.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 10. § (1) bekezdése szerint az e rendeletben, valamint más jogszabályokban az adatkezelők részére előírt közzétételi kötelezettségek teljesítését a polgármester által megbízott átláthatósági biztos ellenőrzi. Tárgyi, vonatkozó rendelkezésbe foglaltak szerint Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata 2020-ban megbízta átláthatósági biztosát. A vonatkozó 10/2020. (VI.15.) jegyzői normatív utasítás az átláthatósági biztos anonimizálási feladatellátásához kapcsolódó munkafolyamatok egyes kérdéseit tartalmazza.
Ennek eredményeképpen a Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata, illetve a Zuglói Polgármesteri Hivatal által kötött valamennyi szerződés az anonimizálást követően feltöltésre kerül a www.zuglo.hu oldalra a közérdekű adatok, közpénzügyek, szerződések menüpont alá. A hivatkozott linken évszámra, tárgyszóra, szervezetre is lehet keresni.
Ugyancsak az átláthatósági vállalások teljesülését segítette elő az Ör. 2020. július 15. napján hatályba lépett módosítása, ami a nyilvános működés célját szem előtt tartva rendelkezett az önkormányzat honlapján a képviselő-testületi és bizottsági ülések közérdekű adatainak elektronikusan kereshető formában történő közzétételéről.
https://www.zuglo.hu/hatarozatok/
https://www.zuglo.hu/category/onkormanyzat/bizottsagok/
Az információszabadság érvényesülése körében kifejezetten a közérdekű adatigénylések magasabb színvonalon történő teljesítése érdekében humán erőforrás fejlesztés történt a Zuglói Polgármesteri Hivatalban.
A 2021-es esztendőben kiemelt feladatunknak tekintjük a honlap továbbfejlesztése lehetőségének vizsgálatát.
Kerekes Gábor (Bp. XXII.)
Előkészítettem egy rendelettervezetet az átláthatóság szabályozásáról az Ez a Minimum mintarendelete alapján. A járványhelyzet miatt az egyeztetése lelassult, egyelőre nem fejeződött be. Kezdeményeztem a testület SZMSZ-nek módosítását a szavazások eredményeinek képviselőnkénti nyilvánosságra hozatala érdekében. A járványhelyzet miatt az egyeztetése lelassult, egyelőre nem fejeződött be. Előterjesztést készítettem a testületi ülések online közvetítéséről. Az egyeztetése még folyamatban.
A Momentum frakcióval javaslatot tettünk az önkormányzati bérlakás pályázatok nyilvánosságának növelésére, ami bekerült az önkormányzat új lakáskoncepciójába. Szintén javaslatot tettünk a lakásállományról egy nyilvános adatbázis létrehozására. Utóbbi javaslatot nem fogadta el az önkormányzat vezetése. Jeleztem az önkormányzat vezetésének, hogy az önkormányzat intézményének, a Budafok-Tétényi Család- és Gyermekjóléti Központ honlapja nem tartalmazza az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. számú mellékletében meghatározott közérdekű adatokat. Az ügyben belső vizsgálat indult.
Váradiné Naszályi Márta, polgármester (Bp. I.)
2019. októbertől: minden héten online facebook polgármesteri fogadóóra
2019. november-december: képviselő-testületi szmsz elfogadás, a korábban egyszemélyi, polgármesteri jogkörben lévő feladatkörök átruházása szakbizottságokra (pl. parkolási engedélyek)
2019. novembertől: a képviselő-testületi ülések online közvetítése, a videófelvételek közzététele, az önkormányzati facebook oldal tervszerű fejlesztése
2019. decembertől: új főszerkesztő a Várnegyed újság (hivatalos önkormányzati kétheti lap) élén, informatív tájékoztatás
2019. októbertől: képviselői vagyonnyilatkozatok közzététele a hivatalos honlapon
2019 novembertől: lakás- és helyiséggazdálkodási ügyek nyilvános tárgyalása a Tulajdonosi Bizottság ülésein
2020. január: új kerületi honlap készítésére beszerzési eljárás után megbízás adása (az új honlap tesztüzeme 2020. novemberben indul)
2020. november: képviselői és hivatali éves beszámolók közzététele2021. legfontosabb feladatai:
- az elkészülő új honlapon kereshető formában közzétenni az önkormányzati szerződéseket (a jelenlegi honlap erre technikailag nem alkalmas)
- átláthatósági rendelet elfogadása
- a kontrolling csoport létrehozása után a kerületi költségvetés vizualizációja (a jelenlegi pénzügyi informatikai rendszer ezt nem teszi lehetővé)
Dr. Csőzik László polgármester, Andrasek Mónika, Dr. Asztalos Éva, Balla Imre, Csornainé Romhányi Judit, Lengyel Péter, Szűcs Gábor (Érd)
2021-ben szeretnénk folytatni az eddig megkezdett munkát. A megválasztásunkat megelőző 13 évben a városvezetés semmilyen energiát nem fordított az átláthatóságra, sőt sok esetben az az érzésünk, hogy pont ezzel szemben tettek lépéseket. Ezek feltárása komoly munka, melyet már megkezdtünk, de ez még egészen biztosan sokáig fog tartani, hiszen úgy kell felvennünk a szálat egy sor ügyben, hogy elődeink láthatóan tettek azért, hogy ez ne sikerüljön. Ezek teljesülése nagymértékben hozzá fog járulni az önkormányzat átláthatóságához.
A járványhelyzet és az önkormányzatok szűkös költségvetéséből való folyamatos központi forráselvonások egy olyan helyzetet teremtettek, ahol erősen meg volt kötve a kezünk és le voltak kötve a szabad kapacitásaink. Ennek ellenére a vállalásaink közül egy sor pontban sikerült előrelépni és bizton kijelenthetjük, hogy Érd városa egy átláthatóbb várossá vált.
Azt mindenképpen érdemesnek tartjuk kiemelni, hogy a választópolgárok napi-ügyes bajos dolgaival való foglalkozás és a folyamatos kapcsolattartás a napi rutinunk részévé vált. Mind a polgármesterhez, mind pedig az önkormányzati képviselőkhöz beérkező megkeresésekre mindig, szinte azonnal válaszolunk, igyekszünk megoldást kínálni a felmerülő problémákra. Ezekre rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk és kapunk folyamatosan. Ez a típusú folyamatos pozitív megerősítés nagyban segíti a munkánkat.
Vida Attila (Bp. XIV.)
Az általam kidolgozott és ötpárti támogatással előterjesztett, a képviselő-testület teljes körű támogatásával elfogadott "átláthatósági rendelet"-módosítás a hiányzó elemek (Bp XIV. kerületében már 2014. évtől volt az Önök kezdeményezésén alapuló rendelet) kiemelt fontosságú részeit, úgymint kereshető nyilvántartás a KT-ülésekről, előterjesztésekről, azok mellékleteiről és a döntésekről, beemelte a szabályrendszerbe.
dr. Mátyás Ferenc (Bp. IX.)
Képviselőtársammal az alakuló ülésen előterjesztettük az átláthatósági rendelet megalkotására irányuló határozati javaslatot, amit támogatott a testület többsége. A rendelet, amit képviselőtársammal alkottunk meg a megküldött minta alapján a testület 2020. márciusi ülésén volt napirenden első fordulóban, a bizottságokban már tárgyaltuk, sajnos a pandémia miatt már ez a testületi ülés nem került megtartásra. A tavaszi-nyári hónapok során hosszas egyeztetésen voltam a Hivatallal, hogy a mintarendeletet a kerület működésére lehessen szabni. Ez alapján el is készült a szövegtervezet. Ezt követően egyeztettem a vezetéssel, akik kérték, hogy egy kicsit várjunk az ismételt előterjesztéssel, mivel a pandémia leterhelte a hivatalt és olyan örökséget kaptunk az előző vezetéstől, amivel az átláthatóság terén a kötelező törvényi feltételeknek is kihívás megfelelni. Ennek ellenére a most novemberi ülésre a letárgyalt szöveg ismételten napirendre szerettem volna tűzni, de ismét veszélyhelyzetet hirdetett a Kormány. Most polgármester asszonnyal azon dolgozunk, hogy ezen időszakban saját hatáskörben elfogadja a rendeletet. 2021-re a legfontosabb feladatnak azt tartom, hogy hatályba tudjon lépni a rendelet, és hogy monitorozzuk, mennyire tudunk megfelelni az előírásoknak, a hibás működést pedig kijavítva elérhessük a maximális átláthatóságot.
Sebők Éva (Orosháza)
Beterjesztésre került a rendelet-tervezet, valamint a helyi sajtóban is bemutattam. Ellenzékbe kerültem az önkormányzati választásokon, így a Fideszes többségű testület napirendre sem kívánta venni. Azóta minden lehetséges alkalommal visszahivatkozom rá, így folyamatosan felszínen van tartva.
Egy módosítást sikerült elérni, az előterjesztések szövegei immáron kereshető formátumban is megjelennek a város weboldalán.
Kovács Gergő (Bp. XII.)
Nálunk a XII. kerületben az Ez a Minimum programot megszavazták már egy éve az én előterjesztésemre. Azóta érdemben nem történt semmi.
Egy dolog valósult meg, hogy közvetítik a testületi üléseket, ezek felkerülnek a youtube-ra, majd egy hónap után letörlik(!) őket.
Ezért mi le szoktuk tölteni ezeket és feltesszük a driveba, hogy legalább ott meglegyenek az utókornak. A közvetítésben az is szerepet játszhatott, hogy elkezdtük mi közvetíteni az FB oldalunkon az üléseket és ez így elég hülyén nézett ki, hogy nálunk meg lehet nézni az üléseket, az önkormányzat oldalán pedig nem. Illetve nyáron az egyik ülésen volt egy tájékoztató, hogy miket tervez elfogadni az önkormányzat. Sajnos a fontosabb dolgok ebből kimaradtak.
Soproni Tamás, polgármester (Bp. VI.)
A korábbi önkormányzati vezetés nem tekintette feladatának, hogy működését minden szempontból átláthatóan végezze. Ezen gyökeresen változtattunk.
Javaslatomra a testület már alakuló ülésén, 2019. november 5-én döntött arról, hogy csatlakozik az Ez a Minimum! programhoz, majd a decemberi testületi ülésen az önkormányzati társaságok gyakorlatát tekintettük át. A testület felkérte a cégvezetőket, hogy gondoskodjanak az átláthatósággal kapcsolatos szabályzataik teljességéről.
Javaslatomra (mivel az SzMSz ezt nem írja elő) a képviselők többsége hozzájárult ahhoz, hogy nyilvánosságra kerüljenek a vagyonnyilatkozataik, a testületi üléseket online közvetítjük.
A közbeszerzések kiírásánál törekszünk arra, hogy minél nagyobb versenyt biztosítsunk, az eljárásaink során a kiválasztandó eljárástípust ennek megfelelően választjuk, azaz nyílt eljárást alkalmazunk. Előfordult olyan eset is, hogy tudtuk, a beszerzésünk nem fogja elérni a közbeszerzési értékhatárt – az egybeszámítás alkalmazásával sem – mégis inkább a közbeszerzési eljárás lefolytatása mellett döntöttünk, hogy országos szinten a legszélesebb körben jelenhessen meg a beszerzési igényünk. Az egyik legnagyobb közbeszerzési eljárásunkat a Transparency International Magyarország szakmai együttműködésével bonyolítottuk le.
Intézkedtem arról, hogy a szerződések adatait a honlapon nyilvánossá tegyük, a közérdekű adatigénylésekre – a jogszabályi előírásokon is túlmutatóan – teljeskörűen válaszolunk.
Követendő mintának tekintjük a zuglói költségvetési vizualizációs projektet, ennek átvétele eddig technikai okok miatt nem valósult meg.
Többek között ezért is kezdtük meg a honlap megújítását, a honlap egészének átfogó fejlesztését. Terveink szerint jövő év elején az erre vonatkozó beszerzés is elindulhat.
A veszélyhelyzet idején sem zártuk karanténba a demokráciát, hanem ún. Döntéselőkészítő Tanács elnevezésű fórumot működtettem, és a polgármesteri döntések meghozatala előtt a pártok frakcióvezetőinek álláspontját is kikértem. Az átláthatósági rendelet elfogadását a veszélyhelyzet késleltette, a honlapunk megújításával párhuzamosan ezt is napirendre vesszük.
Mindezeken túl a polgárokkal való kommunikációt is a korábbinál sokkal nyíltabbá és személyesebbé tettük. Új eszközöket is használunk ebben, például a kerület Facebook oldalának a korábbi ezerrel szemben most már közel 5 ezer követője van. A személyes találkozást is erősítettük, havonta fogadónapokat tartok, egy-egy alkalommal 25-30 terézvárosi polgár is felkeres problémáival, javaslataival.
Hollai Gábor (Bp. XVI.)
Megválasztásomat követően a XVI. kerületi öt fős (Közösen a Kertvárosért) frakció, melynek tagja vagyok, a 2019 decemberi testületi ülésen beterjesztette az Ez a Minimum programot. A Fideszes polgármester és a Fidesz frakció módosítókkal kiherélte, úgy, hogy gyakorlatilag semmiféle előrelépés nem történt a kerületi önkormányzat és a képviselők vagyonosodásának átláthatóságát illetően. Mellékelem a szó szerinti jegyzőkönyvet az ülésről, érdemes elolvasni, ez a 17. napirendi pont, és a vita a 279. oldalon kezdődik. A vita során beadtam egy módosítót, hogy a képviselők vagyonnyilatkozata legyen online elérhető, ezt az ellenzéki frakción kívül senki nem támogatta. Az én vagyonnyilatkozatom a Momentum honlapján elérhető.
Kerpel-Fronius Gábor, főpolgármester-helyettes (Budapest, Fővárosi önkormányzat)
A lobbitevékenység szabályozásra került az SzMSz-ben. A következő év legfontosabb feladata a közbeszerzések és beszerzések rendjét szabályozó előterjesztés elfogadását (amely a fővárosi önkormányzatra és cégeire vonatkozik), amely az átláthatóságot a kiírás folyamatának korai fázisától végig biztosítja (erre már idén sor került volna, de a veszélyhelyzet miatt a közgyűlés elmaradt)
Majoros András (Bp. II.)
Megszavaztam azt a képviselő-testületi határozatot, amely elkötelezte a II. kerületi önkormányzatot az Ez a minimum! programban foglaltak teljesítése mellett. Bizottsági elnökként kezdeményezője voltam az információáramlás, átláthatóságot biztosító, elektronizálását célzó intézkedéseknek.
Tordai Miklós (Solymár)
Jó példával jártam elöl. Pl. vagyonnyilatkozatom önkéntesen nyilvános.